Blog
comments 3

5 meestgemaakt conversiefouten (met afstreeplijst)

Als Conversie Specialist doorloop ik met grote regelmaat websites op zoek naar knelpunten. Een expert review noemen ze dat. Het is onmogelijk om te zeggen wat altijd werkt. Het omgekeerde kan wel. Hier 5 dingen die gewoon nooit werken. Nope, nooit! Kortom, wat zijn de meestgemaakte conversiefouten? 

1. Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat doe je eigenlijk?

Je USP zo je wilt. Wanneer iemand je site bezoekt, dan is het belangrijk dat die persoon in 1 oogopslag kan zien:

  • wat de site te bieden heeft
  • wat je er kunt doen
  • wat je er aan hebt

En dat niet alleen, maar ik wil ook kunnen lezen of liever nog, zien waarom jij kickass bent in wat je bent of wat je doet. Wanneer ik je site zie en ik heb je dienst of product nodig, dan wil ik me niet afvragen waarom ik bij jou iets zou afnemen. Ik wil denken “Precies daarom! Er is geen alternatief”. Oftewel: what else? 😉 Cheers, ladies.

Meestgemaakte conversiefouten

Dat maakt het gelijk duidelijk waarom je wel kunt zeggen wat niet werkt. Niet laten zien wat je biedt en waarom ze bij jou moeten zijn, dat kost je bezoekers. Hoe je dat moet laten zien, op een manier die werkt, dat kun je testen. Daar kan iedereen iets over roepen, maar het zijn vragen die je (potentiële) klanten moeten beantwoorden in de vorm van een A/B test.

2. Geen slider. Uh uh… nee, echt niet.

Deze conversiefout is mijn grootste ergernis. Sorry, not sorry. Het werkt niet. Hoe mooi je het ook vindt, het converteert niet. Wanneer er op slider 2 informatie staat die je bezoekers MOETEN zien, dan is dat een waardeloze plek. Wanneer je op slider 2 informatie hebt staan die ze niet hoeven te zien, zet het daar dan niet neer. Het is je homepage. Je meest kostbare ruimte. Niet doen. En nee, ik wil niks horen over beleving. Het werkt niet.

3. Klare taal. Geen vaag gedoe.

‘We zijn de beste in transport in Europa.’ Wat doe je dan? Vlieg je? Trein je? Gaat het per vrachtwagen? En wat dan? En beste? Echt? Volgens wie? WC-eend? Je weet wel, die club die zichzelf aanbeveelt.  Betekent ‘beste’ hier:

  • snelste
  • minste risico op schade of verlies
  • meeste kans dat het aankomt
  • goedkoopste
  • klantenservice die voor me door het vuur gaat
  • goed trackingsysteem

Serieus, wat claim je?

Dit voorbeeld is wel heel algemeen, maar kijk met kritische ogen naar je site. Is het echt wel zo duidelijk wat je zegt? Vooral in je headlines.

4. Ken je dat verhaal van die call-to-action? Die was er niet. Grootste conversiefout die je kunt maken.

Ik geloof er heel sterk in dat content rendement oplevert. Content zonder call-to-action kan niet renderen. Dat heeft geen bestaansrecht.

Zorg ervoor dat je bezoekers stuurt in hun bezoek. Waar wil je dat je bezoeker op klikt op die specifieke pagina? Maak dat opvallend. Een link alleen is niet voldoende. Maak er een button van waarvan het heel duidelijk is dat die klikbaar is. Dat kan met een hover over effect.

5. Verkeerde call-to-action

Hebben bezoekers op de homepage al zin om je product te kopen? Vaak niet. Vaak willen ze meer informatie. Check je analytics. Kijk hoeveel pagina’s de mensen hebben bezocht die converteerden. Ik zie regelmatig sites met weinig producten waar bezoekers eerst 16 pagina’s hebben bezocht alvorens ze converteren. Wanneer je op de homepage een call-to-action maakt naar je conversiepagina, dan leid je ze eigenlijk verder weg van de conversie. Kennelijk is er behoefte aan meer informatie. Wanneer de call-to-action naar de pagina gaat die de meest gestelde vraag haarfijn beantwoordt, dan kan dat het conversie ratio ten goede komen.

Bedenk altijd wat je bezoeker wil. Internet is een snel medium, maar je klant wil vaak niet zo snel mogelijk bestellen. Die wil goed geïnformeerd een beslissing maken en vervolgens een bestelproces dat soepel verloopt.

6. Rebels zijn is prima in je merk, in je copy. Niet in je usability.

Voldoe in de usability van je site aan de verwachtingen. Je logo is klikbaar en komt uit op home. Contact staat aan de rechterkant van je menu of in het topmenu. Niet in het submenu van home. Een menu hoort bovenaan, of links of rechts. Maar is altijd tekstueel. Ik ga geen images interpreteren om te weten waar ik naartoe ga. Letterlijk een no-go. Wanneer ik een product in mijn winkelmandje stop, dan wil ik daarvoor de grootte van het product kunnen aangeven. Wanneer ik naar een andere pagina moet, alsof het een ander product is, dan baal ik daarvan. Het is geen ander product. Je maakt kortsluiting in mijn hersenpan. Je categoriseert het niet goed. (Ik ben verder heel normaal. Maar wanneer ik een punt heb, heb ik een punt. Punt.)

Zie je trouwens dat dit punt 6 is? Voldoe MINIMAAL aan verwachtingen. Daarboven mag altijd. 🙂

7. Klachten naast je neerleggen. Een kadootje laat je niet onuitgepakt.

De meest onbenutte informatiebron. Het is niet leuk om op je fouten gewezen te worden. Maar wanneer je daar alleen die klacht oplost en er op je site niets mee doet, dan is het één van de meest jammere conversiefouten. Je bent er immers op gewezen door je doelgroep.

Een klacht is een kadootje.

  • Je klant wijst je op iets wat je zelf niet had gezien. (Of wat was blijven liggen.)
  • Er is ruimte voor verbetering. Stijging van conversie.
  • Je leert iets over je doelgroep.
  • Je krijgt data die je niet uit Google Analytics kunt halen.
  • Je klant is niet weggelopen uit ontevredenheid, maar meldt het. Je kunt er iets aan doen.
  • Een ontevreden klant die zijn verhaal doet op social media of een tevreden klant. Je hebt de kans nog om er een tevreden klant van te maken.

Behandel klachten (en vragen) als kadootjes. Neem ze in ontvangst. Maak ze open, kijk wat ze inhouden. En bedank er netjes voor door het op te lossen en te verwerken in je site en je organisatie. En bedank er netjes voor door gewoon even ‘Bedankt’, te zeggen of te sturen.

Afstreeplijst

Het zijn meestgemaakte conversiefouten. Geen zorgen wanneer sommige dingen je bekend voorkwamen. Download de handige afstreeplijst.

Bij ieder punt tips en overwegingen hoe je dat het beste kunt oplossen. En dan gewoon doorhalen wat niet (meer) van toepassing is. 😉

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Filed under: Blog

3 Comments

  1. Peggy says

    Hallo Mieke,
    Dank je wel voor dit super overzicht! Interessant en ook vermakelijk geschreven. Ik ben bezig met een nieuwe website (nog niet online) en kan bovenstaande punten zeker gebruiken! Enne… .echt geen slider….. sniff, ik heb hem er net ingezet,zuchttt. Nou moet ik wat anders gaan verzinnen 🙂

  2. Peggy says

    Dank je wel voor de link!. Sapje (bleehh koffie, haha) en brainstormen lijkt me goed idee!

Geef een reactie