Blog
Leave a comment

Hoe schrijf je een About-page die rockt?

Wat zijn je meestbezochte pagina’s? Natuurlijk, die homepage is ‘best een beetje’ belangrijk. En zo zijn er nog een aantal pagina’s die een sleutelpositie vervullen binnen je site. Tien tegen één dat je About-page zo’n sleutelpositie heeft. Het is een pagina, waarmee je echt verschil kunt maken. Verschil tussen jou en je concurrent. Daarnaast, wanneer je jezelf goed weet neer te zetten en je sluit aan bij de doelgroep dan groeit je gunfactor daarmee. En daarmee maak je dan weer verschil in conversie.

Vertel eens wat over jezelf.

Heerlijk zo’n vraag. Doet me gelijk denken aan ongemakkelijke sollicitaties. Of van die ‘fijne’ stroeve gesprekken met dates. En maar door blijven ratelen over mezelf, want te weinig vertellen, wat voor beeld geef ik dan? Maar dat ratelen maakte het ook niet beter. Dus dan maar weer door over het weer. Of over de koffie “Pfoeh, duurt wel lang.” Boring shit. ‘Never again’, beloofde ik mezelf. En inderdaad. Ik heb nooit meer een sollicitatie. Eigen baas. Nope, ik wijd hier niet uit over dates. 🙂

Hoe schrijf je dan een About-pagina waarop je bezoekers precies begrijpen wie je bent en waar je voor staat? Hoe schrijf je wat je kunt en vooral wat zij daaraan hebben, zonder dat het een glad verkoopverhaal is? Of, laten we eerlijk zijn, ronduit zzzzzaaaai. Zo dus:

Elementen op je About-page.

1. Begin met je meest dwarse statement

Of verpak je stokpaardje als scherpe uitspraak. Een standpunt waaraan je herkenbaar bent en die triggert om door te lezen.

2. Of begin met een citaat van een tevreden klant. Of iets wat iemand die belangrijk is in jouw vakgebied over jou zegt.

Niets legt zo goed uit, dat je je werk goed doet als een mening van iemand buitenaf. Iemand die er geen belang bij heeft hoeveel of hoe weinig conversie je draait.

3. Hoe kwam je waar je nu bent?

Ik ben gek op een goed verhaal. Wanneer je vertelt hoe je bereikt hebt wat je hebt bereikt, dan heb jij mijn aandacht.

Dus:
– is er een cruciaal moment geweest dat je deed besluiten om te doen wat je nu doet? Of dat de organisatie heeft gebracht waar het nu is?
– Welke hindernissen heb je moeten nemen?

4. Waarom?

Wat is je missie? Waarom ben je gaan doen wat je doet? Waar streef je naar voor je bezoekers?
Voor mij is dit het waarom:

Ik wil jou helpen met het creëren en optimaliseren van content, zowel op je site als daarbuiten, bijvoorbeeld op social media. Dat doe ik door te sturen op kennis en data. Door dat te doen sluit de content beter aan bij jouw doelgroep, met hogere conversie tot gevolg.

5. Persoonlijk

Dit geldt vooral wanneer je een klein bedrijf hebt. Het mag best persoonlijk. Je bezoeker doet zaken met jou. Wat maakt jou jou? Hou het wel professioneel, maar een paar rare feitjes zijn leuk. Het maakt het net een stuk meer leesbaar. Okee, ik zal het aftrappen. Wanneer iemand vraagt of ik een beetje gek geworden ben, dan roep ik zo vals en hard mogelijk “Koekoek”. Ik kan het iedereen aanraden. Bonuspunten wanneer je er dan scheel bij kijkt. Toegegeven, meestal stellen mijn kinders de vraag.

6. Prof bio

Heb je dingen gedaan die de bezoeker interesseren? Waarom interesseert het de bezoeker? Dat kan er allemaal prima in! Presenteer het goed. Een About-page is geen curriculum vitae.

7. About gaat niet alleen over jou

About gaat ook over jouw site. Wat vindt de bezoeker er? Waarom zou het hen moeten interesseren? Waartoe is je site op aard? Nou ja, in de lucht.

about-page

8. Meest populaire content

Zorg dat je belangrijkste content goed zichtbaar is. Dit kun je doen door een reeks links. Je kunt er ook mooie thumbnails van maken die klikbaar zijn. Just saying.

9. Je beste werk

Natuurlijk geldt hetzelfde voor je beste werk. Maak er cases van. En zet ook die fatsoenlijk in het spotlicht.

10. Laat je interviewen

Of stel jezelf interviewvragen die je beantwoordt. Ik stel mezelf toch fijnere vragen dan de managers waarmee ik sollicitatiegesprekken had, waar ik het niet meer over wilde hebben. Dus.

11. Waar vind ik je nog meer?

Actief in een offline netwerk? Wat is je facebookpagina? Twitter? LinkedIn. Connect.

12. Foto’s

Dit is vooral belangrijk wanneer je een kleine site hebt. Als bezoeker ben je toch nieuwsgierig wie er achter de site zit. Wie is verantwoordelijk voor die toffe site waarop ik al een aantal pagina’s heb doorgekeken. Meestal is dat het punt waarop ik de About-page check.about-page

13. 15 minutes of fame

Wanneer je een ‘In de media’-pagina hebt, maak daar een snapshot van en die kun je op deze pagina plaatsen.

14. Call-to-action

Wat voor call-to-action koppel je eraan? Content zonder call-to-action kan niet converteren en heeft geen waarde. Dus wat is de stap na je About-page binnen hun bezoek?

Niet alle elementen hoeven er op. Call-to-action uiteraard wel verplicht. Kijk wat bij je past, schop je schoenen in de hoek, knak je vingers en ga typen. Nog even wat algemene tips die ik je mee wil geven:

Algemeen

Weet wie je doelgroep is

Spreek je doelgroep aan. “Heyyy, lieve vintagelovers” of “Sweet lipsticklovin’ fashionista, wat fijn dat je hier even kijkt. Daar proosten we op. Cheers babe.” Ik weet dat ik bij één van de twee sites heel erg op mijn plaats ben en dat ik me gelijk thuisvoel. En bij de andere niet zo. Proost.

Uniek

Jij bent uniek. Je About ook. Geen copy paste.

Hou het actueel

Houd je Analytics in de gaten. Deze pagina is een belangrijke pagina. Ga daar als zodanig mee om. Geen verouderde foto’s. Geen verouderde tekst. Links die het niet meer doen, naar werk waar je jezelf nu niet meer in kunt vinden. Of producten uit een vorige collectie. Het zou voor mij een reden zijn om niet op je aanbod in te gaan.

Wil je meer weten over mij. Je kunt naar de About page. En die rockt! Maar koffie is zoveel leuker.

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Filed under: Blog

Geef een reactie