Brand DNA: wat is het?

Ik was een beetje zenuwachtig. Ik wilde een goede indruk maken, maar ik wilde wel dat het beeld dat ze van me kregen klopte bij wie ik was.

Wie ben je?
En dan komt tijdens dat belangrijke sollicitatie-gesprek dé vraag: Vertel eens, wie ben je?’ Bij mijn eerste sollicitatie gesprek heb ik gezegd:”Ik ben Mieke” om vervolgens in paniek te denken… “Waar begin ik?” Inmiddels weet ik niet alleen wie ik ben, maar kan ik het ook omschrijven: Creatief, analytisch, communicatief, sociaal en een vleugje perfectionisme. Okee, en toegegeven een snufje eigenwijs.

Belang van weten wie je bent
Brand DNA is eigenlijk dat, maar dan van je merk. Wie ben je eigenlijk? Waar sta je voor? Branding wordt steeds belangrijker. Het belang van het opstellen van een brand DNA groeit mee. Het sollicitatie gesprek is namelijk iedere keer wanneer er klantencontact is. En of dat nou is wanneer iemand je site bezoekt, of wanneer iemand je belt en je persoonlijk spreekt, dat maakt niet uit. Ze hebben contact met het bedrijf. En dan is het fijn wanneer ze aan kunnen voelen waar ze van op aan kunnen.

Voorbeeld van een brand DNA: Hema
Om een indruk te krijgen van hoe dat er uit kan zien heb ik gekeken naar het brand DNA van de Hema. Voor de duidelijkheid, de HEMA is geen klant van mij. Ik heb het afgeleid uit de folders en de website van de Hema.

Brand DNA van de Hema:

  • Bijzondere eenvoud
  • Een goed ontwerp maakt het leven makkelijker en leuker.
  • Plezier van kleine dingen
  • Bijzondere dagelijkse dingen
  • vast assortiment tegen lage prijzen
  • medewerkers doen het gewone ongewoon goed

Waarom is dat nou zo belangrijk?
Het klinkt als een hoop gedoe. Vooral bedacht door een communicatiebureau dat is ingehuurd door een groot bedrijf. Met een missie en een visie en dan een brand DNA. En toegegeven, de Hema is inderdaad een groot bedrijf. (Dat iedereen kent, waardoor ik het als voorbeeld kon gebruiken.)

Brand DNA zonder gedoe
Waarom is zo’n brand DNA nou zo belangrijk voor kleinere bedrijven? Internet is per definitie een communicatie middel. Alles wat je er plaatst doe je uit naam van je bedrijf. En dan is het heel handig wanneer daar lijn in zit. Mensen krijgen idee wat belangrijk voor je is. En ze weten wat belangrijk voor hen is. Waar ze blij van worden. Wat ze nodig vinden. En wat ze waarderen. En precies daarom gaan ze je volgen op internet. Wanneer je communiceert over bijzondere eenvoud en daar het verhaal achter vertelt, dan werkt dat beter dan wanneer je een kaasschaaf en een prijs publiceert op Facebook. Het geeft context mee aan een product. Mensen raken betrokken bij je merk. En hoe hoger de betrokkenheid hoe groter de kans op conversie.

Gemak zorgt voor doen. Doen zorgt voor zichtbaarheid. 
Nog een reden. Het lijkt makkelijk wanneer je zomaar over alles kunt publiceren. Dat valt nogal tegen. Een kader geeft grip. En wanneer het makkelijker wordt om onderwerpen te verzinnen, dan is het makkelijker om continuïteit te garanderen. En daarmee aanwezigheid. Mensen zien je beter.

Kortom, weten wie je bent en waar je voor staat maakt het makkelijker om ook over te brengen wie je bent en waar je voor staat.  En dat…. Vind ik leuk.

 

 

 

Geef een reactie