Blog
Leave a comment

Content promoten, hoe doe je dat?

Content promoten

Ken je dat? Je hebt content geschreven waar je trots op bent. Laten we eerlijk zijn, dat is zo’n beetje iedere pagina die je ooit live ging onder jouw bezielende klik op ‘Publiceren’. Daarna keek je naar Google Analytics. En er gebeurde…. niets. Niets!! Je meesterwerk bleef het best bewaarde geheim van internet en draaide zo de archieven in. Daarom nu met stip: Hoe kun je je content promoten?

Schrijven alleen is simpelweg niet genoeg. In mijn blog over hoe je een editorial calendar maakt had ik het al over het schrijfproces. En jawel, content promoten is onderdeel van het proces. Wanneer je geweldig schrijft, je houdt het consistent vol. en je schrijft seo vriendelijk, dan zullen je bezoekerscijfers dat absoluut gaan laten zien. Maarrr… inkomend verkeer bestaat echt uit meer dan alleen google. En die boost gun je toch al jouw pagina’s? Maakt tenslotte jouw site ook zo vet, al die pagina’s die verkeer trekken. Dus blaas het stof van die tamtam. We gaan er gericht op roffelen om je content te promoten.

Wat doe je nadat je op ‘Publiceren’ hebt geklikt?

  1. Zorg voor betrokkenheid of goede call-to-action

    Natuurlijk heb je hier ook naar gekeken voordat je op publiceren klikte, maar ik vond het belangrijk genoeg om deze toch nog even te noemen. Het is tenslotte het doel van content promoten.

  2. Link op belangrijke, relevante pagina’s naar deze content

    Links naar de pagina zijn belangrijk. Inkomende links vanaf externe sites zijn uiteraard belangrijk, maar ook intern links geven zwaarte mee. En belangrijker nog, het is scheelt je bezoekers weer zoeken naar fijne, relevante content.

  3. Heb je iemand gequote of aangehaald in je content? Mail die persoon

    Mail altijd even naar iemand wanneer je die persoon hebt genoemd in je content. Wie weet levert het een inkomende link op. Je hebt die persoon niet voor niks genoemd. Wanneer er geen inkomende link uitkomt dan is het ongetwijfeld toch fijn wanneer je die persoon er nog even op wijst.

  4. Mail mensen in je netwerk

    Is het artikel van extra veel waarde voor mensen in je netwerk? Mail ze dan persoonlijk en zet een linkje in de mail.

  5. Zet een link naar je artikel in je email handtekening

    Zet het er in als PS. Mensen hebben de neiging om die te lezen.Content promoten

  6. Mail een sitebeheerder

    Is de content die je geschreven hebt heel relevant voor een site die je kent? Neem contact op en stuur de link door. Wanneer het echt goede content is, dan zou het zomaar kunnen dat er gerefereerd wordt op die site naar jouw content. En zelfs als dat niet gebeurt, dan is jouw bedrijf toch weer even voorbij gekomen.

  7. Plan social media in

    Wees niet bang dat je mensen vermoeid met je content. De kans dat iemand al je communicatie ziet is minimaal. Zelfs al volgen ze je op ieder platform.

    Misschien heb je je artikel afgerond om 23u ’s avonds. Dat is vaak niet de meest handige tijd om een post op facebook te zetten voor je B2B bedrijf. Plan het in. Dan heb je er daarna ook geen omkijken meer naar.

    Plan het meerdere keren in. Publiceer het in deze week en over een maand of 2 kun je het nogmaals publiceren op Facebook. Dat kan ook met Twitter. Op Twitter zou ik zeggen, publiceer het ‘nu’, over 2 weken en over 2 maanden nog een keer. Vergeet ook Pinterest niet. Dwingt je ook om je site er gelikt te laten uitzien. Wink wink, smiley face. En ook daar kun je gedurende een maand meerdere images posten naar dezelfde publicatie.

    Op die manier schrijf je 1 keer en heb je er een langere bezoekersstroom van. Het is geen uitmelken, want je helpt je bezoekers echt. Content promoten doe je niet alleen voor jezelf, het is echt een service wanneer je tenminste goede content biedt.

  8. Maak images op maat voor je social media kanalen.

    Ga naar Canva. Wanneer je een opmaak klaar hebt voor de images, dan is het een kwestie van uploaden en de teksten aanpassen. Half uurtje werk voor het totaal en eindeloos gemak. Content promoten is niet alleen om je schrijven onder de aandacht te brengen. Je positioneert en versterkt er ook je merk door. Dan wil je dat toch mooi neerzetten.

  9. Beantwoord de comments

    Beantwoord alle communicatie naar aanleiding van jouw content iedere dag. Dus reacties op je post op je site, comments op Facebook, noem maar op, reageer daarop. Engagement/Betrokkenheid krijg je het meest door betrokken te zijn.

  10. Plaats het artikel op LinkedIn.

    Je hebt daar de keuze. Je kunt ervoor kiezen om het te plaatsen als snippet. En een link erbij te plaatsen naar je site. Of je kunt het hele artikel op LinkedIn plaatsen. Dat kun je doen in Pulse.

    Wat ik doe:
    – Ik plaats een snippet met een link naar mijn site op de tijdlijn.
    – Ik zet ook een link op mijn profiel. Uiteraard gekoppeld aan mijn huidige werk.
    – Na een paar weken plaats ik het op Pulse.Google heeft dan genoeg tijd gehad om mijn site te indexeren. Wanneer je het later publiceert op LinkedIn voorkom je dus dat Google LinkedIn Pulse gaat zien als orginele content en je eigen site als duplicate content.

  11. Personal boards & groupboards

    Op Facebook heb je groepen. Op LinkedIn heb je groepen. Plaats de het zowel op je eigen pagina’s als op de groepen om je content promoten. Je hebt daar een hele specifieke doelgroep die daardoor hoge waarde heeft. Het is dus de moeite waard.

  12. Google Analytics

    Houd bij hoe je content het doet. Waar komt je verkeer vandaan? Dan is het een overweging waard om op die kanalen meer in te zetten en bijvoorbeeld adverteren te overwegen.
    Is er een kanaal wat minder goed werkt? Verander je insteek daar en kijk wat wel werkt. Op die manier houd je de groei er in.

Superhandige checklist content promoten!

Content promotenKusjes hoeft niet, maar eeuwige dank stel ik wel op prijs. Hierbij een superhandige checklist waarbij je alles aan kunt vinken wat je gedaan hebt. Print hem uit, doe hem in een insteekhoesje. En met een whiteboard marker kun je keer op keer op keer bijhouden hoe fijn je bezig bent. Promoten die shizzle!

PS. Natuurlijk mogen kusjes wel! Je weet wel. De lucht variant. Met minimaal een armlengte afstand.
PPS. Zie je dat je het leest.

 

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Geef een reactie