Blog
Leave a comment

Growth hacking in praktijk

growth hacking

Growth hacking is een andere manier om naar je bedrijf te kijken. Je bent van me gewend dat ik artikelen schrijf die direct toe te passen zijn en dus niet alleen maar informatief. Dat is deze keer niet anders. Alleen zul je het toe moeten passen op je mindset. 

growth-hacking

The Growth Mindset is ontwikkeld door Dr. Carol S. Dweck www.mindsetworks.com

Wanneer je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Growth hacking gaat dan ook over het loslaten van je comfort zones en overtuigingen. Zie ALLES als een leerproces, waar je van groeit. Verandering stimuleert groei. En ja, soms doe je iets wat geen groei oplevert. Het levert dan in ieder geval kennis op over wat niet werkt.

In dat verband is het dan ook wel weer grappig. Growth hacking heeft een grote overlap met mijn vakgebied, maar is niet helemaal hetzelfde. Voor mij is het schrijven van dit artikel dus ook net iets buiten mijn comfort zone.

Wat is growth hacking?

Growth hacking is sturen op groei.

CRO
Conversie optimalisatie (CRO) (mijn vakgebied) stuurt op verbetering van de conversie door de doelgroep beter te begrijpen. Dat doe je door (data) onderzoek te doen en te testen wat werkt. En daarin neem je uiteraard je opgedane kennis mee en kijk je met andere ogen naar een site dan laten we zeggen een webdesigner.

CRO gaat niet over de korte termijn, maar over het continue verbeterproces waardoor de omzet stijgt. CRO optimaliseert je huidige business model.

Growth hacking
Growth hacking neemt alles onder de loep. Je kunt dan ook zeggen dat CRO onderdeel is van Growth hacking. Groei kan ook zitten in het aantrekken van nieuw verkeer. Of door het automatiseren of ontwikkelen van nieuwe software, waardoor het breder is dan alleen kijken vanuit marketing en analytics om een bedrijf te laten groeien. Je kijkt ook vanuit IT development naar nieuwe oplossingen.

Groei
Wanneer je kijkt waarin je kunt groeien, dan kom ik tot het volgende rijtje:

Verkeer (Organisch, Adwords, social media, referral etc)  x Conversie x Levenscyclus x Stijging in order value x Herhaalgedrag (herhaal wat werkt) = groei

Als Growth Hacker kijk je waar de grootste verbeteringen te bewerkstelligen zijn en dat pak je aan.

Meten! En analyseren.

Wat je meet kun je verbeteren. Meningen kun je bijstellen, maar zijn subjectief. Zoals altijd, zet je Google Analytics maar weer open, trek je kaplaarzen aan en graven of je iets opvallends in de data tegenkomt.

Kijk daarin specifiek naar alle punten waaruit groei bestaat.

Growth hacking toepassen

  1. Verkeer

    Wat is de meest succesvolle verkeersbron? Levert dat ook de meeste conversies op? Zijn de cijfers stabiel, of wisselt het per maand? Wanneer dat wisselt, heb je iets gedaan, bijvoorbeeld op social media, waardoor er extra verkeer via die bron is binnengekomen? Wanneer je kijkt per verkeersbron specifiek, valt er daar nog iets op?

  2. Conversie

    Is de conversie stabiel? Wanneer is er meer conversie? Welke acties heb je toen gedaan? Wanneer je kijkt naar het percentage van het totale bezoek dat op je conversie pagina of winkelmandje is gekomen, dan is dat het funnel startpercentage. Is dat stabiel?

    Hoe groot is het percentage van het totale aantal bezoekers van die conversiepagina of winkelmandje dat uiteindelijk daadwerkelijk converteerde? Is dat stabiel? Valt er iets op?

  3. Levenscyclus

    Hoe lang blijft je klant klant? Zijn er herhaalaankopen? Kun je de klantenbinding vergroten? Of loyaliteit belonen?

  4. Stijging in order value

    Een verhoging van de order value levert niet direct een hoger conversie ratio op, maar wel degelijk groei. Hoe kun je doen aan up sell of down sell?

  5. Wat werkt er?

    Zonder input werkt de som niet. Wanneer je geen inspanning levert bloed je site uiteindelijk dood. Niet alleen moet je je site levend houden en aan online marketing moeten doen, maar pak ook dat strategisch aan. Zet in op wat werkt. Kijk of wat niet werkt geschrapt kan worden, of geoptimaliseerd. Wanneer je kijkt naar de cijfers van de nieuwsbrieven, zie je dan terug dat het de inspanning waard is? Zo ja, kijk of je daar meer op in kunt zetten.

    growth hacking

Growth hacking in praktijk: wat werkt voor mij

  1. Werk altijd data-gedreven

    Schrijf je een content? Doe zoekwoordonderzoek. Publiceer je op social media? Doe onderzoek bij je doelgroep daar wat hen interesseert. Ga je aan de slag met bestaande content? Begin bij de populaire pagina’s en pagina’s met een hoge waarde. Werk heel gericht. Nooit schieten met hagel.

  2. Wees consistent

    Het is nou eenmaal erg moeilijk om van vandaag op morgen heel veel bezoekers te krijgen op je site. En dito met conversie. Wees consistent in wat je doet. Ik blog iedere week. Ik heb mezelf gecommitteerd aan 100 blogs.

  3. Wees zichtbaar

    Ik schrijf niet voor niets. Ik wil zichtbaar zijn. De blogs zijn daar onderdeel van. De promotie van de blogs is daar ook onderdeel van.

  4. Luister naar de doelgroep

    Wat willen ze? Waarom gaan ze naar jou en niet naar de concurrent? Of waarom gaan ze niet naar jou?

  5. Houd focus

    Pak het strategisch aan. Je kunt 1001 dingen doen. De meeste daarvan leveren je niets op. En stiekem weet je dat ook wel. Alleen is kiezen soms eng. Want stel dat dat niet werkt. De verleiding is groot om eerst alle andere 1000 dingen te onderzoeken. Houd focus op je doel.

    OMTM – One metric that matters

    Een goede manier om focus te houden is om je op 1 metric te richten. (One Metric That Matters) Welke metric je kiest is afhankelijk van je business model en van het stadium waarin je bedrijf zich bevindt. Dat kan zijn een bepaald aantal pageviews. Dat kan ook zijn een bepaald percentage groei per maand.

  6. Plannen in 90 dagen

    Zorg per kwartaal voor een focus en een doel. Dit kwartaal en volgend kwartaal staan voor mij in het teken van nieuwe klanten. Het derde kwartaal ga ik mij focussen op funnels om leads te genereren. En het automatiseren daarvan. Het laatste kwartaal focus ik op het aanbieden van een high-end programma om voor klanten nog meer resultaat te kunnen behalen.

  7. Dagelijkse gewoonten

    Ik kijk iedere dag op LinkedIn. Ik scroll door de tijdlijn. En geef commentaar en advies. Ik kijk wie mijn profiel heeft bezocht en ik stuur die personen een berichtje.Ik bel. Ik mail alleen, wanneer het iets is wat niet per telefoon kan. Het gaat sneller, het contact is persoonlijker en het is direct tweerichtingsverkeer.

  8. Houd groei op de agenda

    Brainstorm en onderzoek regelmatig waar de zwakste plekken zitten in de som. En wat de sterke punten zijn. Kunnen de sterke punten breder getrokken worden? Hoe pak je de zwakke punten aan? Op die manier wordt het een manier van denken. Een mindset.

Tot slot

Ik ben CRO specialst. Geen Growth Hacker. Toch kijk ik altijd wat breder dan sec CRO. Mijn achtergrond is SEO en wanneer ik een site optimaliseer voor conversie, dan neem ik altijd ook een zoekwoordonderzoek mee. En ik kijk of de navigatie helder is. Of de url’s kloppen. Ik kijk dus nog steeds of de site ook optimaal is voor SEO. En dat levert extra traffic op. Growth hacking is veel breder dan dat. En het schrijven van dit artikel inspireert mij ook om er eens anders naar te kijken. Het is waarom ik van mijn vak hou. Het ontwikkelt continue en dwingt om te leren. Te groeien.

Credits were credits are due. Kijk voor meer informatie op Rockboost. Ook de nieuwsbrief is een aanrader.

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Geef een reactie