Blog
comments 2

Hoe maak je een editorial calendar?

editorial calendar

We zullen het er allemaal wel over eens zijn dat content belangrijk is. Goede content is hard werken. Het is content die gaat over iets waar je doelgroep warm voor loopt. En het vertelt ze meer dan ze via een ander kanaal (lees concurrent) kunnen vinden. En dat lukt je echt alleen wanneer je een lange adem hebt en wanneer je gestructureerd werkt. En dat bereik je door je plannen vast te leggen in een editorial calendar!

Wanneer je op je site goede content hebt staan, dan is het ook makkelijker om off site naar je site te linken. Het is leuk om quotes op fb te zetten, maar daarvan krijg je geen verkeer naar je site. En al helemaal geen conversies. Dus ook daarom is goede content op je site belangrijk. Het is de brug tussen andere platformen en die van jezelf.

Wanneer je content op je site hebt staan die het waard is voor mensen om er vanaf bijvoorbeeld facebook, of je nieuwsbrief naartoe te klikken, is dat ook extreem waardevol voor jou.

Maar laten we eerlijk zijn, goede content is een enorme investering. Er gaat tijd in zitten. En moeite. En dan moet je er ook nog consistentie in houden, wanneer je het goed wilt aanpakken.

Hoe doe je dat nou het beste?

Wat is een editorial calendar?

Een editorial calendar is een kalender waarop alle stukken staan die je gaat publiceren. Je ziet jezelf als uitgever en van tevoren bepaal je wat je wanneer uitgeeft. Op die manier houd je de stroom aan de gang. Er zijn nog meer voordelen!

Waarom een editorial calendar?

Weet je nog, vroeger op school? Je kreeg een blanco vel papier. En de meester of de juf zei dat je een fantasiedier mocht tekenen. Dus jij aan de slag. Heel soms dan was de opdracht vrij tekenen. Dat blanco vel was dan ineens niet om door te komen.

editorial calendar

Onderwerpen op voorraad
Wanneer je geen onderwerp hebt, dan heeft dat een verlammende werking. Wanneer je aan het brainstormen bent over een onderwerp, dan zul je merken dat het ene onderwerp naar het andere leidt. En heel fijn… je zit er niet bij als een konijn dat in koplampen zit te kijken, wanneer er weer een blog/artikel uit moet. Dus één keer een brainstorm van een paar uur en je hebt binnen een paar uur waarschijnlijk genoeg onderwerpen voor een aantal maanden. In mijn geval is het hele jaar gevuld. Stukken motiverender, dan wanneer ik iedere week tegen een blanco scherm aan zit te staren.

Makkelijker om naar je site te linken
Ik had het er al over in de intro. Wanneer er goede content op je site staat, dan is het makkelijker om daarnaar te linken, dan wanneer je bijvoorbeeld alleen productpagina’s hebt. De interesse van de doelgroep is breder dan alleen jouw aanbod.

Leerzaam
Het is leerzaam. Je kunt onderwerpen clusteren naar onderwerp. Ik zal eerlijk zeggen dat ik dat zelf nog niet heb gedaan, maar wel van plan ben. Ik zou bijvoorbeeld maart kunnen nemen om posts te schrijven over social media. Op die manier maak ik het mezelf makkelijker. Wanneer ik research doe voor het ene artikel, zie ik waarschijnlijk ook informatie voor het volgende artikel. En door langere tijd met hetzelfde onderwerp bezig te zijn is het ook nog waarschijnlijk dat ik er zelf iets van leer.

Samenwerken
Een editorial calendar helpt ook om beter samen te werken. Of je je site nou met meerdere mensen bijhoudt, of wanneer je wilt kijken of een gastblog op je site goed uitkomt, het is handig wanneer je weet waar je aan toe bent.

Vooraf nadenken over promotie
Wanneer je blog live staat is je werk nog niet over. Het is nu de tijd om te promoten. Wanneer je twee maanden van tevoren al weet wat je gaat schrijven, dan is het makkelijker om te promoten. De kans dat je in die 2 maanden een site tegenkomt, die misschien interesse heeft in je blog is groter dan wanneer je lastminute een artikel bedenkt. Nu kun je makkelijker een linkje doorsturen en op die manier netwerken.

Waarin maak je een editorial calendar?

Het maakt eigenlijk niet uit of je een papieren agenda gebruikt voor je editorial calendar. Of Google Calendar. Of excel.

Het liefst kies je een systeem dat je nu al gebruikt en dat dus kennelijk bij je past. Confession time: Ik koop ieder jaar weer minimaal 2 prachtige agenda’s. Ik heb echt een enorm zwak voor mooi papier. Ik ruik eraan, ik blader er doorheen. Ik waardeer het en ik zie mezelf onwijs gestructureerd werken alleen al door zo’n mooie agenda in mijn bezit te hebben. Driewerf YES denk ik altijd, wanneer ik weer zo’n prachtboekje met data tref. En ik kan het niet laten liggen. Ik ben er nog nooit gestructureerd door geworden. En Google Calendar is mijn weapon of choice wanneer het op afspraken aan komt. En wanneer ik niet het prachtige tooltje tegen zou zijn gekomen, was Google Calendar voor mij dus het meest handige systeem geweest.

Deze site is gemaakt met WordPress. Ik heb voor mijn editorial calendar er Nelio Content op gezet. Top!! Niet alleen kan ik daarmee de content plannen op mijn eigen site, ik kan er ook mee publiceren op social media. En dat direct aan de blogpost gekoppeld. Ik ben er blij mee. Zo zijn er overigens nog een aantal plugins zoals Co-Schedule die ongeveer hetzelfde doen. Kijk gewoon wat bevalt.

Hoe maak je een editorial calendar? 

Jawel dames en heren, now we’re talkin’! HOE!! Het is vrij simpel. Je kunt een calendar maken en alleen de onderwerpen daarin zetten. Ik vind het fijn om ook het proces onderdeel te maken van mijn week en niet alleen de publiceerdatum. Wanneer het voor jou fijn werkt om het onderwerp op de publiceerdatum te zetten en zo het komende (half) jaar te weten waar je aan toe bent: dikke prima.

Hieronder het proces. Wanneer je dat wilt verdelen over je week, dan weet je wat je ook dan waar je aan toe bent.

Editorial calendar

Onderwerpen
Ga zitten en zorg dat je er minimaal 25 hebt. Mijn persoonlijke tip: Kijk op pinterest. Alles ziet er even heerlijk uit, ik hou daarvan, maar het is ook heel associatief. Wanneer je een artikel ziet dat je bevalt, dan kun je kijken wie het gepost heeft en daar staan ook weer artikelen in waarschijnlijk hetzelfde vakgebied. Wanneer je gaat kijken wie dat ook op zijn prikbord heeft gezet, dan kom je weer andere artikelen tegen. Begin daar met je brainstorm. Daarna offline en daar brainstorm je zelf verder over topics die interessant zijn voor jouw doelgroep.

Research
Ik maak zelf altijd een mindmap van wat ik weet of waar ik aan denk. Daarna ga ik op zoek naar meer info. Google. Maar ook hier vind ik Pinterest soms erg leuk. Met de info vul ik de mindmap verder aan.

Outline
Het helpt om even kort een overzichtje te gaan maken wat je wilt gaan schrijven. Dan weet je wat je wilt gaan schrijven en hoef je niet on-the-job te verzinnen welk punt je wanneer gaat maken. Dat scheelt redigeren.

Dus voor deze blogpost komt het hier op neer:

intro
– Sub kop: Wat is een editorial calendar
– Sub kop 2: Waarom een editorial calendar?
* Onderwerpen op voorraad
* Makkelijker om naar je site te linken
* Leerzaam
* Makkelijker samenwerken
* Vooraf nadenken over promotie
– Sub kop 3: Waarin maak je een editorial calendar?
– Sub kop 4: Hoe maak je een editorial calendar?
* proces

enz.

Schrijf!

Eerst schrijven. Niet redigeren. Fouten geven niet. Blijven schrijven. Je zit in de flow om het zwart op lichtgevend wit te krijgen. “Keep calm & carry on.”

Het is heel verleidelijk om ondertussen je tekst aan te passen, om schrijffoutjes te verbeteren. Om even terug te lezen of die zin wel liep. Je wilt tenslotte dat jouw content het beste wordt, wat er te vinden is. Niet doen. Leg de focus op creatie, dus echt alleen op het schrijven. Wanneer je wisselt tussen de taken, zul je merken dat het alleen maar langer gaat duren.

Editten
Edit liever niet net nadat je klaar bent met schrijven. Plan minimaal er een nachtje tussen. 

Nu lees je het na. Lees het hardop voor. Tenminste, wanneer dat kan zonder dat er aan je mentale gesteldheid getwijfeld wordt. Wanneer je het leest, zul je merken of de flow van je tekst klopt. Je hoort of een zin lekker loopt. Kijk naar typefoutjes, spelfoutjes, grammaticale foutjes. Kloppen de alinea’s? Gaat 1 alinea over twee verschillende dingen bijvoorbeeld?

SEO

Besteed aandacht aan je vindbaarheid. Wat is de zoekterm waarop je hebt getarget? Heb je die verwerkt in de page title? Spreekt je meta description aan? Staat de zoekterm in de tekst zonder dat het overkomt als spam. Hoe is de H1? H2?

Ik zal binnenkort een cheatsheet maken om de seo simpel na te kijken wanneer je een pagina hebt geschreven.

Publiceren
Jeej! Het grote moment is daar!! Kurk van de fles! Nou ja, laat ik eerlijk zijn. Meestal is het grote moment wanneer ik er eigenlijk niet zoveel erg in heb. Ik plan het namelijk in. Zowel de publicatie op mijn site als de publicatie van de facebook post en op andere social media kanalen.

Meestal neem ik precies op dat moment wel koffie. Telt toch ook wel een beetje.

Verspreiding
Zorgen dat er zoveel mogelijk ogen gericht staan op je content. Wanneer je denkt dat het schrijven van je content het hele proces is, doe je echt jezelf tekort. Je staat dan namelijk te zingen voor een lege zaal. En dat galmt heerlijk, maar je doet het vooral voor jezelf. En dat was nou niet de bedoeling van je inspanningen.

Tot slot

Succes met het opstellen van jouw editorial calendar. En uiteindelijk met het bereiken van die volle zalen! Je kan het!

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

2 Comments

    • Dank je wel voor het compliment! Heel graag gedaan. Wanneer je suggesties hebt voor een onderwerp, dan roep je maar. Dan zet ik het op de editorial calendar, Peggy. 😀

Geef een reactie