Blog
Leave a comment

Meer bezoekers naar je website

Meer bezoekers website

“Ik heb al behoorlijk wat uren en denkwerk in de site zitten, maar wanneer ik naar Google Analytics kijk, dan vind ik het aantal bezoekers bedroevend.” Je wilt meer bezoekers naar je website. 

Sneu, maar vaak wel waar. ‘Build it and they will come.” Zo werkt het helaas niet. Marketing is een vak. En wanneer je een site lanceert, als uithangbord van je bedrijf, dan moet je er nog wel voor zorgen dat mensen dat prachtige, creatieve, precies-op-jouw-lijf-gesneden, bord zien.

Maar hoe los je dat dan op? Hoe krijg je meer bezoekers naar je website?

Heb ik je aandacht? Ik ben gek op aandacht. En ik heb ook nog wat zinnigs te vertellen. Wat een win-win!

Opmerkingen vooraf

1. Wie is je doelgroep?

Doe alles wat je doet met hen in gedachten. Wanneer je site voor je doelgroep niet relevant is, dan kun je verder nog zo je best doen, maar het is voor hen niet om doorheen te hakken. Praat met ze. Weet wie ze zijn. Weet waar ze tegenaan lopen. En zorg goed voor ze. Wanneer je goed voor je doelgroep zorgt, dan sluit je marketing altijd aan bij hun behoeften.

2. Waar wil je naartoe?

Houd in gedachten welke koers je wilt gaan varen. Hoe wil je gezien worden? Wat zijn je doelstellingen? Wat is er nodig om die te bereiken? Weet waar je naartoe gaat, dat zorgt voor samenhang. En je kunt meten of je goed bezig bent. Komen we straks nog op.

3. Werk samen met andere ondernemers.

Bundel je kracht met andere ondernemers. Doe samen een Q&A en verstuur gezamenlijk een nieuwsbrief. Koppel daaraan specifieke, relevante landingpages en je vergroot je publiek. Dit is maar een voorbeeld, je kunt op allerlei manieren samenwerken.

4. Lange adem.

Wees consistent. Dat betekent niets anders dan: Hang in there!! Hoe meer kwalitatieve content je produceert en hoe meer je dat verspreidt, hoe meer kans je hebt om gezien te worden. Soms heb je geluk en gaat content viral, soms heb je gewoon een lange adem nodig. Niet de leukste boodschap, maar wel een waarheid als een koe. (“Boe!!” Mja, ik weet het.)

Seo

5. Kijk op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt

Schrijf doelgerichte content. Je wilt gevonden worden op zoektermen waarop je doelgroep zoekt. Schrijf/creëer content die informatie verschaft over wat ze willen weten. Erachter komen wat ze willen weten doe je door zoekwoordonderzoek, maar ook door te kijken welke zoekopdrachten je bezoekers op je site doen en door verbinding te maken met de doelgroep en hun behoeften. Wanneer je de taal spreekt van je doelgroep, kun je rekenen op meer bezoekers.

6. Verse content

Zorg ervoor dat je site dynamisch blijft. Er moet regelmatig wat nieuws en interessants opstaan. Vers van de pers. Alleen is het internet. Geen persen meer. Dus het slaat nergens op. Zo vers als aardbeitjes net van het land. Zoiets?

Meer bezoekers website

7. Verdien links

Inkomende links zijn nog steeds een belangrijke factor binnen seo. Je kunt er soms best om vragen, of iemand naar je site linkt. Zorg er voor dat de link een toegevoegde waarde heeft voor de bezoekers van die site/pagina. Op die manier is het niet alleen goed voor de ranking in de zoekresultaten, maar zorgen die links ook voor meer bezoekers.

8. Images

Geef images een alt tag en een titel mee. De GoogleBot is geen mens en kan geen plaatjes kijken. Door middel van een alt tag en een titel kun je aangeven wat er op het plaatje staat. Op die manier kan Google beter de relevantie bepalen.

9. Bouw voor mensen en creëer belachelijk goede content.

Het bestaansrecht van de Google zoekmachine is dat ze  bekijken welke sites het beste matchen met de zoekopdracht. Degene die het beste matcht staat bovenaan. Er zit een algoritme achter dat zich steeds verder perfectioneert en dat steeds dichterbij het menselijk oordeel komt. Bouw sites voor mensen. Google heeft nog nooit iets gekocht op een webshop. Het is niet je doelgroep. En wanneer je bezoekers je site waarderen, volgt Google.

10. Huur een seo specialist.

Seo is een vak. Je kunt je inlezen, zodat je weet waar je rekening mee moet houden, maar om echt goed te ranken is een specialist een hele goede investering.

Eigen site

11. Social icons

Plaats social icons, zodat je het voor mensen makkelijk maakt om je site te delen/liken/fb te volgen. Of uiteraard om met je te connecten op LinkedIn of op een ander social media kanaal.

12. Reageer op comments

Reageren mensen op je site? Top! Wanneer ze de moeite nemen om je content te lezen en ook nog eens om te reageren, ga daar dankbaar mee om en reageer. Goede service zorgt ook voor meer bezoekers.

13. Creëer kwalitatieve content

Wees niet bang voor lange content. Zorg er wel voor dat de alinea’s zo’n 3 zinnen zijn. Lezen vanaf het beeldscherm is inspannender dan vanaf papier. Het is een misvatting dat mensen niet willen lezen.

14. Gebruik voorbeelden in je content
Op die manier is kunnen je bezoekers makkelijker plaatsen waar je het over hebt en wordt het persoonlijker.

15. Zet succesvolle content om naar andere vormen van content
Heb je een blogpost die veel verkeer trekt? Zet het om naar een webinar/gastblog/whitepaper enz.

Social media

16. Deel je content

Je hebt awesome content!! Je hebt er je best voor gedaan. Maak er dan niet het best bewaarde geheim van het wereldwijde web van, maar delen die handel. (letterlijk!)

meer bezoekers website

17. Vul op je profiel je biografie in

Laat weten wie je bent/waar je bedrijf voor staat. Zet er altijd een link naar je site in. Extra punten wanneer dat naar een specifieke landingspagina is die je speciaal maakt voor je verkeer vanaf dat social media kanaal.

18. Vraag mensen om te delen

Je hebt een pracht van een blogpost geschreven. Bezoekers steken er echt iets van op. Ze worden er blij van. Dan is het toch fijn wanneer ze dat delen? Ook voor die bezoeker. Geef even een voorzetje onderaan die blogpost door te vragen “Heb je een glimlach? Deel deze op fb. Spread love!” Hoe meer zielen, hoe meer… bezoekers!

Facebook

19. Start een facebook group

Ook al heb je een hele toffe group, mensen weten niet zomaar van je bestaan. Ook influencers die je boven je bed hebt hangen, weten misschien niet hoe geweldig jij bent, binnen hun vakgebied. Pijnlijk maar waar. Vraag of ze lid willen worden. Beter nog, je kunt zelfs vragen of ze een livestream willen doen met jou op die group.

Pinterest

20. Zorg voor een pinnable image

Dat betekent niks anders dan gelikte plaatjes. Ik gebruik er zelf Canva voor. Supersimpel. Het ziet er strak uit en het is veelal gratis. Top!

21. Maak een nieuwe image voor oude content

En pin het gewoon (Teletubbies:) nog een keer!

Evalueer of je meer bezoekers naar je site hebt

Blijf doen wat werkt. En skip de rest.

Niet alles wat je doet is even succesvol. Dat geeft niet. Vind je weg en houd je daaraan. Op die manier heb je meer tijd voor de dingen waar je goed in bent en die vruchten afwerpen. Dat is alleen maar fijn.

Hoe weet je nou wat werkt? Wat er succesvol is en wat minder heeft gewerkt?

In Google Analytics kijk je naar het volgende:

1. Hoeveelheid traffic

Deze blog schreef ik met het doel om jouw bezoekersaantal omhoog te krijgen. Kijk daarnaar.

2. Hoeveelheid verkeer per bron

Wanneer je weet of het verkeer per bron is gestegen of gedaald, dan heb je een indicatie of iets wel of niet goed is gegaan. Wanneer je tijd en moeite hebt besteed aan de vindbaarheid van de site, dan zou het organische verkeer omhoog moeten gaan bijvoorbeeld. Wanneer je gaat gastbloggen, houdt dan ook het refferal verkeer in de gaten. Dat zou dan moeten stijgen.

3. Het aantal volgers op social media

Het kan zijn dat volgers niet doorklikken naar de site en dus niet leiden tot meer bezoekers, maar dat het aantal volgers wel groeit. Dan weet je dat je daar interessante content publiceert, maar dat je call-to-action om naar de site door te klikken verbeterd moet worden.

Er zijn nog veel meer cijfers waar je naar kunt kijken, maar deze 3 geven een aardige indicatie of je goed op weg bent.

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Geef een reactie