Blog
Leave a comment

Meer leads genereren met de meest populaire pagina’s van je site

Meer leads genereren

BAM! Er zijn een paar pagina’s die met kop en schouders boven de rest van je site uitsteken. Kunnen ze ook niks aan doen. Ze zijn nou eenmaal iets harder gegroeid dan de andere pagina’s. Wat zeg ik… zeg maar gerust dat ze uit de kluiten gewassen zijn. Volwassen. Supertof! Daar doen we het voor. Dat betekent ook dat je ze serieus moet nemen, want je kunt op je klompen aanvoelen dat het loont om die pagina’s goed in te zetten en te optimaliseren. Genereer meer leads!

Maarrehm… vertel. Hoe dan?

Aanpak

  • Allereerst. Weet je over welke pagina’s van je site ik het heb?
  • Hoe kun je die het beste optimaliseren?
  • En dan?

Mouwen omhoog en aan de slag.

Wat zijn je belangrijkste pagina’s om te optimaliseren?

‘Belangrijk’ is een redelijk breed begrip. Ik zou alle drie de onderstaande data even opzoeken. Vaak is er overlap tussen de eerste twee, maar kleine moeite om het toch even te checken.

1. Kijk bij: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. De pagina’s die bovenaan staan, krijgen het meeste bekijks.

Waar kijk je naar?
Op deze manier zie je welke pagina’s het belangrijkst zijn, wanneer je kijkt naar de aantallen.

2. Kijk bij Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s. 

Waar kijk je naar?
De pagina’s die bovenaan staan krijgen het meeste inkomende verkeer.

Bloed, zweet en tranen, kost die content. Nou ja, of gewoon tijd, geld en moeite. Dan wil je daar toch het meeste uithalen? Nu weet je bij welke pagina’s dat je het beste is gelukt. Congrats! Nu nog even aan de slag om daar meer rendement uit te halen. Jeej.

3. Kijk bij Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Klik op je conversiepagina. Klik op de tab ‘Instappaden’.

Waar kijk je naar?
Je ziet nu de pagina’s die mensen bezoeken, voordat ze de conversiepagina bezoeken. En dan kun je ook weer op die specifieke pagina’s klikken en kijken op welke pagina’s je bezoekers voor die pagina hebben bezocht. Kennelijk zijn die pagina’s belangrijk geweest om de conversie tot stand te laten komen. Er leiden altijd meerdere wegen naar Rome, maar het is toch fijn wanneer je weet wat de hoofdwegen zijn.

Deze pagina’s zijn heel belangrijk. Wanneer daar de conversie iets hoger is, merk je het direct aan je eindconversie. En yes, ‘eindconversie’ is nerdtaal voor ‘meer leads’.

Genoeg data-analyse. Fiksen die shizzle! (Okee, wel Analytics open houden. Dan kan je tenminste onderbouwt je shizzle fiksen.)

meer leads genereren

Hoe kun je die pagina’s het beste optimaliseren voor meer leads?

1. Kijk naar de laadtijd. Kan die omlaag?

Kijk in Analytics bij Gedrag > Sitesnelheid > Snelheidsuggesties. Of de PageSpeed tool van Google. En zo zijn er nog wel wat.

Je bezoekers beoordelen je pagina in milliseconden. Als je pagina in die tijd aan het laden is, dan is dat best jammer.

2. Wat is de plaats van de pagina in het bezoek?

Is het de eerste pagina die bezoekers zien? Is het duidelijk wat je aanbiedt? En hoe dat van betekenis kan zijn voor je bezoekers?

Is het een pagina verder in de bezoekerssessie? Wat zijn daar de behoeften van de bezoeker? Hoe speel je daarop in? Kijk ook daar weer welke pagina je bezoekers bekijken voor ze deze pagina bekijken. En welke erna. Hoe beter de behoeften van de bezoeker en je site op elkaar aansluiten des te meer leads zul je genereren.

3. Welke call-to-action is logisch voor je bezoeker?

Wat is de volgende stap voor de bezoeker? Heeft de bezoeker meer informatie nodig of is het tijd om contact op te nemen?

Soms is het handig een (kort) formulier op te nemen op die pagina om het de bezoeker makkelijker te maken, maar dat is lang niet altijd zo. Zeker in het geval van leads verkoop je waarschijnlijk geen pakjes boter. Een lead is niet impulsief.

Het is altijd verleidelijk om de call-to-action naar een conversiepagina te linken, maar wanneer een bezoeker meer informatie nodig heeft, dan leid je hem daarmee alleen maar verder weg van een daadwerkelijke conversie.

4. Zorg ervoor dat de call-to-action opvalt.

Geef de call-to-action een goede plaats. Niet ergens rechts onderaan, maar vol in het zicht. Zorg er ook voor dat het duidelijk waarneembaar is als een call-to-action. Dus een button, die opvalt.

5. Zorg dat de pagina mobiel goed werkt.

Kijk in Analytics bij Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. klik op de relevante pagina. Klik op Secundaire dimensie en zoek op Apparaatcategorie. Je krijgt dan de cijfers per device te zien.

Wanneer je ziet dat bij mobiel de bouncerate erg groot is ten opzichte van de bouncerate bij desktop, doe er dan wat aan.

Let op: zorg er ook voor dat alle formulieren ook geschikt zijn voor mobiel. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik ineens denk dat mijn wijsvinger proporties aanneemt van de hoofdpersoon uit Gullivers reizen, vul ik niks meer in.

6. Voeg social proof toe.

Door te laten zien dat meerdere mensen je bedrijf/site/dienst/product ondersteunen overtuig je bezoekers om op je call-to-action te klikken.

Dat kan door icoontjes toe te voegen van social media waarin staat hoeveel mensen al lid zijn van je fb pagina. Of hoeveel mensen die pagina al hebben geliked. Maar zo letterlijk hoeft social proof niet te zijn. Een testimonial is ook social proof. Dat kan in de vorm van tekst zijn, maar het kan ook een video zijn waarin een klant vertelt wat zijn/haar ervaringen zijn.

Mensen houden ervan om bevestigd te worden in hun keuze. Wanneer je hoort van iemand die al ervaring heeft met jou, dat het goed is, dan zorgt dat voor meer leads.

7. Maak speciaal voor die pagina een aanbieding.

Iedere pagina op zich heeft een andere samenstelling van bezoekers. Wanneer je weet waar ze vandaan komen, via welke bron en wat ze op die specifieke pagina als doel hebben, wat let je dan om speciaal voor die pagina een aanbieding te bedenken die daarbij aansluit?

Bijvoorbeeld op de ‘Over ons’-pagina kun je aangeven dat je het leuk vindt dat de bezoeker nieuwsgierig naar je is. En dat je heel graag koffie wilt drinken om nader kennis te maken tijdens een gratis sessie van een half uur.

8. Vergroot het verkeer naar die pagina. meer leads genereren

Komt het merendeel van het verkeer organisch binnen? Kijk of je de pagina verder kunt verbeteren. En of een andere titletag en/of meta description beter werken.

Wanneer verkeer veelal betaald binnenkomt via Adwords, test er dan nog wat ads bij, om dat verder te optimaliseren.

Natuurlijk kun je dat ook doen wanneer het verkeer van een bepaalde verkeersbron achterblijft. Alleen zal dan het effect waarschijnlijk wat minder groot zijn. Wanneer je in de organische zoekresultaten van plaats 5 naar plaats 3 gaat, dan is dat direct merkbaar in je verkeer.

Hoe meet je of het lekker gaat?

Dan heb je de belangrijkste pagina aangepakt. En nu?

Houd bij hoe de pagina’s het doen. Kijk of de:
– pageviews stijgen
– inkomende bezoekers stijgen
– bouncerate daalt
– kliks op de cta stijgen
– tijd op de pagina stijgt (blijf daarbij ook zelf nadenken. Wanneer de call-to-action voorheen niet duidelijk (zichtbaar) was, zal de tijd op de pagina nu dalen, omdat bezoekers sneller doorklikken. Dan is een daling van de tijd op de pagina Well done!)
– waarde van de pagina stijgt (als je dat hebt ingesteld)
– en natuurlijk hou je bij of je meer leads binnenkrijgt.

Nu weet je welke pagina’s je moet optimaliseren om er het meeste uit te halen en je weet hoe je dat moet doen. En je kunt nagaan of dat werkt en of het verder bijgestuurd moet worden.

Succes!

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Filed under: Blog

Geef een reactie