Blog
Leave a comment

Megagoede meta description

Okee held, wat zijn jouw superkrachten? ‘Weapons of choice’ dit keer zijn megagoede meta descriptions.

En waarom trek je met de meta descriptions ten strijde om de ladder van Google te beklimmen?

Een meta description is niet direct een factor om beter te ranken. Google kijkt niet naar de zoekwoorden die er in staan. Waarom is het dan toch zo freaking belangrijk om een goede meta description te schrijven?

  • De tekst van een meta description komt direct onder de titel van het zoekresultaat te staan. Mensen bekijken de zoekresultaten en beslissen of ze klikken. Zie het als een advertentie. De kans dat ze doorklikken wanneer de advertentie goed is, is groter.
  • Het is vaak de eerste kennismaking met je bedrijf. Dat wil je gewoon goed hebben. Megagoed.
  • Het telt niet direct als rankingfactor. Het doorklikpercentage van het organische zoekresultaat naar je site is wel een rankingfactor. Dat betekent dat je meta description wel degelijk een belangrijke bijdrage is aan je positie in Google.

Hoe schrijf je een megagoede meta description?

Hanteer max. 155 karakters. Wanneer je meer karakters gebruikt, dan heb je het riscio dat Google het af gaat kappen. Wanneer je het een stuk korter maakt, dan heb je het risico dat Google zelf een meta description uit je content gaat halen. En dat wil je niet. Je hebt liever zelf het stuur in handen.

Het doel van een meta description is dat mensen op het zoekresultaat klikken om naar je site te gaan. Ze converteren dus van zoeker naar bezoeker. (Jeej!)

5 tips om meer uit je meta descriptions te halen

Om dat te bereiken moet je mensen triggeren om te klikken. Maar hoe doe je dat?

  1. Zet er niets op dat makkelijk verouderd. Wanneer je dat wel doet, plan dan in wanneer je je meta description gaat herzien.
  2. Beschrijf het probleem. Los het probleem op.Voorbeeld:
    Je hebt zwarte jurkjes genoeg. Maar niet die ene? Die ene die je als basis wilt, nee moet gebruiken voor de rest van je garderobe? Zwarte jurkjes op maat.
  3. Gebruik soms hoofdletters. Het hoeft geen kermis te worden, maar met krachtige taal is niks mis. Vooral niet wanneer het opvalt.
  4. Gebruik superlatieven. Blijf wel binnen het redelijke, maar er is niks mis mee om je product of dienst met trots te presenteren.
  5. Gebruik nummers.Voorbeeld:
    5 tips om megagoede meta descriptions te schrijven. 1. wees probleemoplossend. 2. Gebruik hoofdletters. 3 Gebruik nummers. 4. Presenteer met trots.
  6. Zet de call-to-action er in. Een goede call-to-action sluit aan bij de behoefte van de doelgroep.Voorbeeld:
    Probeer de nieuwste Aprilia uit nog voor deze in de winkels komt. Word testrijder en review het splinternieuwe model! Maak nu een afspraak voor een proefrit.
  7. Benoem de feiten. Wanneer het een informatieve pagina is of een onderwerp waarvoor mensen op zoek zijn naar feiten, plaats die dan in de meta description.
  8. Show off. When you got it flaunt it. Prefereert een beroemde kok jouw pannen? Geen valse bescheidenheid, maar gewoon noemen. Ook in de meta description.
  9. Bevestig waarom mensen de pagina moeten bezoeken. Wat maakt dat de pagina beter is dan de andere pagina’s met datzelfde zoekwoord. Verwoord dat in je meta description.

En dan nu uit die batcave. Aanpakken die meta descriptions.

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Filed under: Blog

Geef een reactie