Blog
Leave a comment

Title tag: zo doe je dat!

De title tag is binnen seo één van de belangrijkste factoren om te ranken. Het leek me daarom ook een goed idee om het er uitgebreid over te hebben.

Heel in het kort: Een title tag is de titel van de pagina. Google gebruikt diezelfde title tag als titel van het zoekresultaat.

Waarom is de title tag zo belangrijk?

Laat ik de 4 belangrijkste redenen opnoemen:

  • Google gebruikt het niet alleen als titel van het zoekresultaat, maar ook als belangrijke indicator om de relevantie te bepalen en dus om te bepalen hoe je rankt.
  • Je potentiële bezoekers zien de title tags als kopregel en bepalen aan de hand daarvan of ze gaan doorklikken naar je site.
  • Het percentage dat doorklikt is van invloed op de ranking. Dus dubbel belangrijk voor de ranking.
  • Het is vaak het eerste visitekaartje dat je afgeeft. Dan wil je toch dat dat er goed uitziet?

Even doorbijten dus. En verrekt goede title tags schrijven.

Hoe doe je dat? Dat verrekt goede title tags schrijven?

Dat is nog niet zomaar beantwoord.

Allereerst een aantal tips die werken voor Google:

  • Houd je aan een maximum van 55 karakters.
  • Plaats je zoekwoord aan het begin van de title tag
  • Plaats achter het zoekwoord je bedrijfsnaam.
  • Zet daartussen een |. Een komma of een – mag ook. Ik houd nou eenmaal van duidelijk en rechtlijnig wanneer het kan. Ik hou me bij een |.

Dan kom je dus bij:

‘Title tags die werken | MiekedeJong.nl’

Kijk verder dan Google. En optimaliseer je title tag breder dan alleen voor de zoekmachine.

Dit is waar de creativiteit komt kijken. Ik wil graag dat mijn pagina’s niet alleen goed ranken in Google. Ik wil ook dat ze het lekker doen op Facebook. Dat ze geliked worden. En gedeeld. En bijvoorbeeld op Pinterest, ook fijn. Wanneer ik voor mijn verkeer afhankelijk ben van Google, dan word ik daar zenuwachtig van. Ik zie liever dat mijn bezoekers van verschillende verkeersbronnen afkomstig zijn.

Een title tag die het op facebook beter zou doen, zou bijvoorbeeld zijn:

‘Zo levert je title tag een shitload aan organisch verkeer’

Gaat dat ranken? Mnee.

Hoe los je dat op?

Wat is het doel van de pagina?

Kijk naar wat je wilt met je pagina. Wil je bezoekers die met je merk in aanraking komen en die jou leren kennen? Bezoekers die op termijn misschien je product of dienst afnemen, maar niet direct converteren. Dan zijn social media daar heel geschikt voor.

Wil je een pagina die direct leidt tot conversie, omdat de behoefte van de bezoeker en jouw marketingdoel (bijvoorbeeld sale/aankoop) grotendeels overlappen? Ga voor seo.

Soms betekent dat, dat je over hetzelfde onderwerp 3 verschillende pagina’s hebt.

  • een pagina waarop content staat waarop mensen gekomen zijn om kennis te maken met je merk. Een pagina die gemaakt was om er zoveel mogelijk naartoe te klikken vanuit social media.
  • een pagina met hele informatieve content. Seo vriendelijk.
  • een conversiepagina met daarop wervende content.

Zorg er voor dat je fatsoenlijk doorlinkt en dat er overal duidelijke call-to-actions staan. Zorg er ook voor dat je niet hetzelfde zoekwoord target. Dan concurreren de pagina’s onderling voor een plekje op Google. Dat doet ze allebei, of alledrie geen goed.

Op de pagina voor social media verkeer kan het een brug te ver zijn om direct naar de conversiepagina te linken. De call-to-action kan daar zijn dat je de bezoeker vraagt zich te registreren voor de nieuwsbrief. En plaats een link naar de informatieve pagina.

Op de informatieve pagina zijn mensen vaak al wat verder in het beslissingsproces. Het kan daar juist afleiden om ze te vragen voor de nieuwsbrief. Test dat.

Tot slot

Kortom, zorg voor content die aansluit bij de behoeften van de doelgroep. En de title tag hoort daar zeker bij. Betere ranking, meer bereik en hogere conversie.

Wil je verder praten over de aanpak van je site?

Vraag dan nu een strategiesessie aan. Gratis. Ik geef je graag input voor je site waar je iets mee kunt.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Related Post

Filed under: Blog

Geef een reactie