Conversie optimalisatie

Dezelfde bezoekers, dus dezelfde marketing uitgaves, maar een groter rendement. Dat is wat Conversie optimalisatie, oftewel Cro, voor je kan doen. Door de site te sturen op data en het conversie ratio te laten stijgen, stijgen de marges.

Traject van 2 weken
We optimaliseren de site met een unieke aanpak: een intensieve samenwerking van 2 weken. Direct kennis, direct verandering en direct resultaat. Om de beste optimalisatie van de site te kunnen garanderen blokkeer ik mijn agenda 2 weken.

Na die 2 weken zien we:

  • toename in rendement
  • toename in kennis
  • cultuurverandering: sturen op data

Voorbereiding – 2 maanden voor de startdatum

– Tooling

Hoe ervaren de expert ook is, een mening blijft een mening zonder dat deze te staven is met data. Voorafgaand aan het traject ontvang je codes die je heel simpel kunt implementeren, zodat je data verzamelt. Ook na het traject pluk je hier de vruchten van, omdat je precies vinger aan de pols kunt houden hoe je ervoor staat.

Dit doen we door:

  • Google Analytics – hiermee houden we bij wat er op de site gebeurt.
  • Mouseflow – een mouse tracking programma waarmee je bijhoudt wat bezoekers per pagina doen.

Voorbereiding – 1 maand voor de startdatum

– Voorbereidend gesprek met jou, webbouwers, content beheer en marketing 
Deze meeting is belangrijk om de lijnen kort te houden. Ik wil weten met wie ik werk. Het houdt de snelheid er in, omdat het dan voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gedaan moet worden. We lopen de agenda door en blokkeren ruimte om het volledige rendement uit de 2 weken te halen die er in zit.

Daarna nemen we door wat de verwachtingen zijn. Hoe meet je dat jouw site succesvol is? We spreken een overzicht door met meetpunten. Het is echter bij iedere site weer anders. Dit komt door marketinginspanningen, funnel, ECommerce is anders dan non-profit. Kortom, samen maken we er een maatwerk van zodat we heel resultaatgericht te werk gaan.

– Opstellen en goedkeuren scoreboard
Tijdens het voorbereidende gesprek hebben we met elkaar de meetpunten besproken. Ik stel het scoreboard op. Deze ontvang je ter goedkeuring. We bellen met elkaar om eventuele aanpassingen door te voeren. Wanneer het scoreboard goedgekeurd is, vul ik het scoreboard met data van het afgelopen jaar. Op die manier hebben we een indicatie of een stijging of daling seizoensgebonden is.

Het is een heel fijn document omdat je direct kunt zien:

  • wat het resultaat is van de veranderingen
  • of je op koers ligt
  • of bijsturing nodig is
  • wat het rendement precies is
  • wat de gezondheid is van je site

Voorbereiding – 2 weken voor de startdatum
– Conversie proces analyse
Hieruit blijkt wat de achterliggende gedachten zijn van de organisatie bij de site. Vaak is dat ad hoc en is het goed om erbij stil te staan, omdat dat een professionaliseringsslag betekent.

Daarnaast kijken we naar de organisatie zelf. Stel, jouw organisatie beantwoordt altijd binnen 24u. Het staat alleen niet op de site. Dan kan ik analyseren wat ik wil, maar het zal niet op de site terecht komen.

De conversie proces analyse is een document dat jij invult en dat ik gebruik bij de analyse van de site.

Week 1, dag 1

– Expert review meeting 

We beginnen de dag direct goed met het doorlopen van de site. De belangrijkste pagina’s, inclusie de funnel nemen we onder de loep. Uiteraard houden we Google Analytics open.

Tijdens de Expert Review bekijken we wat er direct opvalt:

  • Is het aanbod duidelijk?
  • Is het duidelijk hoe je dat kunt verkrijgen?
  • Is dat makkelijk?
  • Staat er op iedere pagina een call-to-action?
  • Staat die op een logische plaats?

Met de stofkam gaan we door de site. De grootste problemen halen we er op die manier direct uit. Daarmee kunnen content medewerkers direct al aan de slag. Webbouwers ontvangen de dag daarop een to-do lijst.

– Meedraaien met klantenservice en sales

De middag draai ik mee met klantenservice en sales om uit eerste hand te horen wat de problemen, bezwaren, klachten en goede dingen zijn die (potentiele) klanten ervaren.

Week 1, dag 2-5

First thing dat je van me krijgt is de to-do-list. Alle partijen krijgen direct taken toegewezen om de site te verbeteren. Dit is een online document en dit document hanteren we om de voortgang bij te houden. Gedurende de weken komen daar nog nieuwe punten bij.

3 analyses: Analyse homepage, categorie pagina en product pagina. Uiteraard met overzichtelijke to-do’s

Ik kan nu dieper op de data ingaan, dan tijdens de expert review en dat zal ik dan ook doen. Ik kijk naar de gegevens van mouse tracking en ook daar komen hele belangrijke punten uit, die direct opgepakt kunnen worden.

De punten die uit de analyses komen, verwerk ik direct in het online document. We houden korte lijnen voor toestemming en implementatie van de punten. Het is jouw site, dus uiteraard bepaal jij wat er gebouwd wordt. En wat we eventueel A/B testen. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is en wat er moet gebeuren.

Deze punten zijn belangrijk voor de doorstroming van de site. Door het inkomende verkeer beter door de trechter te sturen, komen er meer bezoekers in de funnel terecht, waardoor de kans op conversie groter is.

Week 2, dag 1.

– Funnel analyse

Per stap kijk ik naar de funnel. Is het gebruiksvriendelijk? Is het overtuigend? Kan het sneller?

Ook die punten verwerk ik weer in het online document. Deze punten zijn extreem belangrijk, omdat ze directe gevolgen hebben voor de conversie.

Week 2, dag 2-5

– Training on the job

Om data-gestuurd te kunnen werken, moet je weten waar je moet kijken en hoe je de data kunt achterhalen. In praktijk zal deze training on the job, dan ook altijd een Google Analytics training in zich hebben.

Daarnaast kijken we wat er benodigd is. Lag het knelpunt bijvoorbeeld op content? Dan kijken we naar zoekwoord onderzoek en (seo) copywriting.

– Project management

Contacten onderhouden met alle partijen om de bal rollend te houden.

– Evaluatie van de afgelopen 2 weken

Eind van de week hebben we een evaluatie meeting. We bespreken wat er gedaan is. Er komen enorm veel punten uit. Het is een utopie om te denken dat deze in 2 weken uitgevoerd zijn, maar het is goed om door te spreken waar we staan. Wat er goed gegaan is en wat er minder goed gegaan is.

Nazorg – maandelijks, tot 6 maanden na startdatum

(telefonisch) Overleg waarin we bespreken hoe het scoreboard er nu uit ziet. En wat de eventuele vervolgstappen zijn.

 

Geef een reactie