Richt je minder op streven en meer op bijdragen.

Dit wordt een uitleg over de bedrijfsfilosofie waar ik me heel prettig bij voel. En over opdrachtgevers waar ik met liefde het vuur voor uit mijn schoenen loop.

Wat is jouw insteek?

Wat is het doel van jouw bedrijf? Wat is de filosofie achter jouw marketing? Conversie optimalisatie (mijn vakgebied) gaat over het maximaal binnenhalen van omzet. Een bedrijf heeft nou eenmaal een commercieel doel. Het ging me tegenstaan. Ik vond het een boeiend spel en ik leerde er alles over, maar het oppervlakkige ervan ging me tegenstaan.

Doelen van je doelgroep

Een aantal jaren geleden kwam ik een hele mooie quote tegen van Brian Eisenberg. “For you to achieve your goals, visitors must first achieve theirs.” Voordat je jouw doelen kunt verwezenlijken, zullen bezoekers hun doelen moeten bereiken. Het zette me aan het denken.

Wanneer we onze doelen opstellen, dan slaan we de doelen van de bezoekers en klanten vaak over. We hebben het over onze (!) omzet, conversies, conversie ratio. Het aantal bezoekers per verkeersbron. Wat waren de doelen van die bezoekers? Hebben die bezoekers kunnen doen waar ze voor kwamen? Heb je die doelen ook gemeten? Zijn die doelen net zo belangrijk als jouw doelen?

Doelen loslaten zorgt voor voldoening

Ik miste een tijdje de voldoening in mijn werk. Ik besloot mijn doelen los te laten. Dit betekent niet dat ik mijn werk vrijwillig doe. Ik maakte de simpele keuze om mijn omzet niet meer in de gaten te houden als doel. Ik wil er niet op sturen. Het maakt mijn werk plat en ik haal daar geen voldoening uit. Ik stuur op de doelen van mijn klanten. En wanneer zij tevreden zijn, dan rookt mijn kachel. Ik streef niet naar een omzet van X. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat ik dingen doe, omdat ik ze dan kan factureren. Anders haal ik misschien X niet. Dat wil ik helemaal niet! Ik wil blije klanten, omdat ze mijn bijdrage waarderen. Ik wil er ook niet van wakker liggen wanneer ze naar een ander gaan, omdat deze beter bij hun vraag past. Sterker nog, ik verwijs met plezier door wanneer een situatie daar om vraagt.

Streven doe je naar een bepaald doel. Het is in ons vakgebied vaak waar we het voor doen. Alles is meetbaar. Wat je kunt meten kun je verbeteren. En ja, daar kun je zelf beter van worden. We stellen doelen in en we werken om dat zo efficiënt, dus snel mogelijk voor elkaar kunnen krijgen. Wanneer het doel is bereikt, dan kun je er een vinkje bij zetten. En dan stellen we een nog groter doel. Geen voldoening.

Ik wil bijdragen

Streven is uit ontevredenheid. Misschien zelfs wel uit angst. Dat past zo niet bij me. Ik leef vanuit vertrouwen. Met plezier, tevredenheid dankbaarheid en gezelligheid. En zo wil ik ook werken.

Voor mijn klanten veranderde er in eerste instantie niets. Alleen dat ik mijn werk een stuk leuker vind. Ik doe alles met zorg en aandacht. En dat brengt voldoening.

Mijn droomklanten hebben de doelen van hun bezoekers en (potentiële) klanten hoog in het vaandel staan. Dat is waar ze op sturen, omdat ze werken uit overtuiging dat ze bijdragen.

En daar draag ik met heel veel plezier, kennis en kunde aan bij.

Wil je brainstormen waar jij op zou kunnen sturen?