Waar stuur je op wanneer er ook een fysieke winkel is?

Steeds meer webshops gaan ook offline. Ze bieden bezoekers een kijkje achter de schermen 😉 Het voelen en vasthouden van een product heeft een grote meerwaarde. De traditionele winkels hebben vaak wat moeite met de omschakeling naar online. In Antwerpen zag ik deze etalage. En ik werd er erg blij van.

Knipoog naar online
Waarom werd ik er blij van? Ik word simpelweg blij van de HEMA. Eenvoudig goed. Ook in hun communicatie. De knipoog naar online is zo groot. Er staat niet 1 fysiek product in de etalage. Het oogt als een homepage. Wanneer de winkel dicht is, krijg je nog steeds het gevoel dat je bij ze kunt shoppen. En dat is ook zo! Online. Dat is voor mij hoe online en offline met elkaar samen horen te werken.

Etalage Hema

(Kijk voor het verschil nog even naar de etalage van de HEMA en de etalage van de kledingzaak daarnaast. )

Waartoe is je site op aard, nou ja, in de lucht?
Wanneer je een webshop hebt zonder fysieke winkel, dan stuur je op conversie. Die conversie bereik je met verschillende verkeersbronnen. En iedere verkeersbron op zich kent ook weer meetpunten waardoor je vinger aan de pols kunt houden. Al die punten bij elkaar geven de gezondheid van je site weer.

Maar wat nou wanneer je een fysieke winkel hebt? Dan heb je niet alleen te maken met online conversie, maar ook met offline.  Wanneer iemand in je stenen winkel iets koopt, dan weet je niet of die persoon online al onderzoek heeft gedaan. Oftewel, of je site ondersteunend is geweest aan de conversie en dus waarde heeft toegevoegd.

Totaalconversie
Wanneer je je site afrekent en bijstuurt op online conversies, dan loop je conversies mis. Bezoekers die online niet converteren, kunnen tenslotte in de winkel wel converteren. Die zul je dan ook die kant op moeten sturen. En omgekeerd ook. Verkoop je grote of zware producten in de winkel? Leg een tablet in de winkel neer waarop mensen direct het product kunnen bestellen en thuis kunnen laten afleveren. Ze hoeven niet in de rij. En ze hoeven niet te sjouwen.
Bedenk hoeveel marketingbudget het kost om een nieuwsbriefinschrijving binnen te halen. Kun je daar offline iemand een gratis koffie voor geven in ruil voor een mailadres?

Kortom, promoot online offline. En promoot offline online. Probeer dat eens inclusief de call-to-action, dus niet alleen een losse communicatie uiting waarbij je zegt dat je ook een fb-page hebt.

Meetpunten
Wanneer je niet meer sec de conversies als einddoel kan nemen, hoe werkt die vinger aan de pols dan? Wat zijn de meetpunten?

Betrokkenheid is van groter belang. Dus meet de engagement:

  • Pagina’s per bezoek
  • Bezoeksduur
  • Herhaalverkeer
  • Aandeel branded verkeer tov non-branded verkeer

Indicatie van online bezoekers naar de online winkel:

  • Pageviews van de ‘openingstijden’-pagina
  • Pageviews van de ‘adres en route’-pagina

Het doel is niet weg. Het is alleen niet meer het enige doel. Blijf optimaliseren op conversie.

  • Conversies (niet alleen sales, maar ook bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen enz.)
  • Conversie percentage (ook hier, niet alleen sales)
  • Omzet
  • Ordergrootte
  • Monitor omzet uit de stenen winkel vs omzet online (loopt de curve gelijk op?)
  • Totaalomzet

Koppelen van gegevens

Er is een manier waarop je de online en de offline gegevens aan elkaar kunt koppelen. Wanneer je klanten een membercard geeft of een andere vorm van een profiel of account waarop ze zowel online als offline moeten inloggen, dan kun je precies het gedragspatroon in kaart brengen. Denk aan de Ikea family of de Bonus kaart.

Test altijd wel wanneer het juiste moment is om bezoekers te vragen om in te loggen. Natuurlijk wil je weten of mensen in de winkel zijn geweest, ook wanneer ze niets hebben gekocht, maar de drempel om de winkel in te gaan wordt dan wel heel erg groot.

Conclusie:
Je doelstelling is niet meer zo helder wanneer je niet meer alles kunt meten. Het draait dan om het totaal waar je je marketingbudget inzet. Waar je voorheen vaak per kanaal evalueerde of die verkeersbron van toegevoegde waarde was. En hoeveel dan? Waardebepalingen van kanalen die ondersteunend zijn in mogelijke conversies zijn een stuk lastiger.

Daarom belangrijk om een strategie op te stellen waarop je stuurt. Meten, monitoren, zodat je op tijd bij kunt sturen en vervolgens de conversies kunt optellen.

Hey! Wil je een slag maken met je bedrijf? Wil je meer omzet halen uit je site? Neem dan nu de volgende stap:

 Ontdek Hoe Je Uit Jouw Site Meer Omzet Haalt

Met Deze 5 Tips:

Je leert:

  • Hoe je jouw voordeel voor de klant duidelijk kunt overbrengen.
  • Wat je absoluut niet moet doen, omdat het je ALTIJD conversie kost.
  • Hoe je jouw bezoekers kunt overtuigen.
  • Wat het doel is van al je content.
  • Hoe je jouw site continue kunt verbeteren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.