Waarom laadtijd zo belangrijk is

We weten allemaal wel dat het irritant is om te wachten tot de foto laadt. Of precies dat blok waarin de content staat waarin je geïnteresseerd bent. Maar het vergt tijd. Het vergt kennis. En wat krijg je er precies voor terug? Ranking en klanten!

Waarom precies is snelheid belangrijk?

1. Ranking factor
Het is een ranking factor. Al vanaf 2010 waardeert Google het wanneer je site snel laadt.

2. Crawl budget
Wanneer pagina’s snel laden, kan de Googlebot zijn tijd efficiënter besteden, dan wanneer een site minder snel laadt. De Googlebot geeft iedere site een specifiek ‘crawl budget’.

Het crawl budget is een specifieke tijd, die door Google wordt toegewezen aan iedere openbare site, waarin bots die site crawlen. Die tijd varieert van domein tot domein en is van heel veel factoren afhankelijk.

Wanneer een bot minder tijd nodig heeft om een pagina te crawlen, dan betekent dat, dat de bot binnen het crawl budget meer pagina’s kan crawlen en dus is de kans groot dat er meer pagina’s van de site geïndexeerd worden. Dat resulteert er weer in dat je site rankt voor meer zoekwoorden wanneer je een snelle site hebt, dan wanneer je een langzamere site hebt.

Wanneer je dat budget wilt optimaliseren, dan kan dat vanuit 2 insteken:
1. Verhoog het aantal pagina’s die de Googlebot crawlt per bezoek.
2. Verlaag de grootte per pagina die de Googlebot bezoekt en download.

Bij allebei is laadsnelheid van grote invloed.

3. Mobiel
En wat dacht je van mobiel? Door hardware en verbindingsproblemen is laadtijd zelfs nog belangrijker voor mobiel dan voor desktop gebruikers.

4. Dwell time
Content marketing is het nieuwe linkbuilding. De belangrijkste indicator dat er goede content op je site staat is ‘dwell time’. Wat dwell time precies is, dat geeft Google niet vrij. Het gaat over de betrokkenheid van bezoekers bij je site.

We weten wel dat Google het berekent aan de hand van de CTR van de organische zoekresultaten naar je site. En de tijd tussen het moment dat mensen op een zoekresultaat naar je site hebben geklikt tot het moment waarop ze weer terugkomen voor een nieuwe zoekopdracht. Wanneer daar een paar seconden tussen zit, dan is dat geen goed teken. Wanneer je site niet snel laadt, ben je bezoekers met een paar tellen kwijt. Daar gaat je dwell time.

5. Crazy little thing called conversion
Hogere laadtijd betekent standaard hogere bouncerates. En wanneer bezoekers bouncen, dan kunnen ze niet converteren. (Nee, die is niet van Cruijff, maar gewoon van mezelf.)

Conclusie:
Laadtijden zijn heel belangrijk. Zowel voor ranking, indexatie, bouncerate, goede content marketing en uiteraard ook voor je conversie.

Wanneer je wilt lezen hoe je die laadtijd kunt verbeteren, dan verwijs ik je graag door naar het artikel SEO Best practices for Page Speed.

Hey! Wil je een slag maken met je bedrijf? Wil je meer omzet halen uit je site? Neem dan nu de volgende stap:

 Ontdek Hoe Je Uit Jouw Site Meer Omzet Haalt

Met Deze 5 Tips:

Je leert:

  • Hoe je jouw voordeel voor de klant duidelijk kunt overbrengen.
  • Wat je absoluut niet moet doen, omdat het je ALTIJD conversie kost.
  • Hoe je jouw bezoekers kunt overtuigen.
  • Wat het doel is van al je content.
  • Hoe je jouw site continue kunt verbeteren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.